RAS History & PhilologyИзвестия Российской Академии наук. Серия литературы и языка Izvestiia Rossiiskoi akademii nauk. Seriia literatury i iazyka

  • ISSN (Print) 1605-7880
  • ISSN (Online) 2413-7715

The phenomenon of the character in Chekhovʼs plays

PII
S1605788025020058-1
DOI
10.31857/S1605788025020058
Publication type
Article
Status
Published
Authors
Volume/ Edition
Volume 84 / Issue number 2
Pages
51-60
Abstract
The article examines the phenomenon of the character in Chekhovʼs dramatic works, which seems to be an analogue of the character in his fiction. It is analogous in the sense that the character in Chekhovʼs dramatic works has the same ontological and aesthetic statuses as the character in the works of his fiction. That character is characterized by the same mode of existence: he has the same tendency to replace real being with a fictitious one, as a result of which he experiences the same internal crises (dramatic guilt), but ultimately, through life experience, he finds his true self. The very concept of “guilt” of a character in the conditions of his dependence on objective factors is largely formalized. And in Chekhovʼs dramatic works there is a plot of “the history of the human soul”, embodied, however, in many plot lines, each of which has the same structure; namely, a dramatic plan and an epic plan, with the leading role of the latter. This structure of the plot of Chekhovʼs plays determined the specifics of their composition and genre specificity (ironic drama). In effect, the aesthetic status of the character in Chekhovʼs works is that of an ironic hero.
Keywords
реализм классический и постклассический онтологический статус персонажа эстетический статус экзистенция личное бытие план эпический план драматический драматическая вина
Date of publication
19.09.2025
Year of publication
2025
Number of purchasers
0
Views
24

References

  1. 1. Толстой Л.Н. Собр. соч.: В 22 т. М.: Художественная литература», 1978–1985. Т. 15. 431 с.
  2. 2. Семанова М.Л. Чехов – художник. М.: Просвещение, 1976. 223 с.
  3. 3. Шах-Азизова Т.К. Чехов и западноевропейская драма его времени. М.: Наука, 1966. 150 с.
  4. 4. Видуэцкая И.П. Способы создания иллюзии реальности в прозе зрелого Чехова // А.П. Чехов: Pro et Contra. Антология. Т. 3. СПб.: Изд-во Русской христианской гуманитарной академией, 2016. 879 с.
  5. 5. Регоци И. Текст Чехова как текст жизни // Вопросы литературы. 2021. № 5. С. 88–108.
  6. 6. Маркович В.М. Цит. по статье В.А. Котельникова «О реализме и идеализме в литературе и в философии» // Русская литература. 2009. № 2. С. 3–30.
  7. 7. Тодоров Ц. Поэтика // Структурализм: «за» и «против»: Сб. ст. М.: Прогресс, 1975. 468 с.
  8. 8. Михайлов И.И. Экзистенциальная философия А.П. Чехова // Русская философия XX века: Национальные особенности, течения и школы, политические судьбы. Екатеринбург: Изд-во Уральского ун-та, 2000. 226 с.
  9. 9. Гинецинский В.И. Экзистенциально-психологические интенции художественного мира А.П. Чехова // Вестник С.-Петербургского ун-та. Научно-теоретический журнал. Серия 12. Психология. Социология. Педагогика. СПб., 2010. Вып. 2. 440 с.
  10. 10. Шестов Л. Творчество из ничего. СПб., 1906. 54 c.
  11. 11. Бялый Г.А. Драматургия А.П. Чехова // История русской драматургии. Вторая половина XIX – начало ХХ века до 1917 года. Л.: Наука, 1987. 659 с.
  12. 12. Голомб Арай. Характеристики Чехова: реализуя столетний потенциал // Ибсен. Стриндберг. Чехов: Сб. ст. М.: Российский государственный гуманитарный университет, 2007. 402 с.
  13. 13. Шестов Л. Цит. по статье А.Д. Степанова «Лев Шестов о Чехове» // Чеховиана. Чехов и Серебряный век. М.: Наука, 1996. С. 75–79.
  14. 14. Чехов А.П. Полное собрание сочинений и писем: В 30 т. М., 1986. Сочинения: В 18 т. Т. 13.
QR
Translate

Indexing

Scopus

Scopus

Scopus

Crossref

Scopus

Higher Attestation Commission

At the Ministry of Education and Science of the Russian Federation

Scopus

Scientific Electronic Library